Masterclass med Alexandre O. Phillippe

Olavshallen

Bli med når filmskaper Alexandre O. Philippe tar for seg bruken av hender i horrorfilmens verden!

Hender i skrekkfilm er aldri bare hender — de er instrumenter for identitet, skyld, begjær og tvang, i stand til å forråde sine eiere eller handle med en egen vilje. Robert Wienes The Hands of Orlac (1924) – med Conrad Weidt (Dr. Caligaris kabinett) – og Maurice Tourneurs La Main du Diable (1943) gir fremragende tidlige eksempler på den menneskelige hånden som et totem for frykt, og minner oss om at skrekk ofte ikke ligger i det monstrøse Andre, men i det velkjente gjort fremmed — i den urovekkende tanken om at vårt eget kjøtt kan vende seg mot oss.

📌 Etter masterclassen viser vi både The Hands of Orlac og La Main du Diable.

📌 Arrangementet er at samarbeid med Ramaskrik filmfestival og har gratis inngang.

🎬 The Hands of Orlac (Robert Wiene, Østerrike 1924)
1t 34m - Stumfilm med tyske mellomtekster og engelsk tekst - Aldersgrense 15 år

Basert på en roman av medisinsk-horror-forfatteren Maurice Renard, tegner filmen et portrett av den langsomme, mentale oppløsningen til en konsertpianist (Conrad Veidt). Etter en katastrofal togulykke blir hendene hans amputert og erstattet med hendene til en henrettet morder. Da Orlacs far myrdes av de døde hendene, føres han inn i en spiral mot galskap.

The Hands of Orlac er en herlig forvridd thriller som blander gotisk skrekk med de visuelle og sceniske uttrykksformene fra tysk ekspresjonisme. Filmens fokus på hender grenser mot å være fetisjerende, og dette er nok det nærmeste vi kommer Cronenbergs-bodyhorror fra 1920-tallet!

🎬 La main du diable (Maurice Tourneur, Frankrike 1943)
1t 18m - Fransk tale, engelsk tekst - Aldersgrense 15 år

Gjester på et avsidesliggende hotell, avskåret av et snøskred, blir overrasket når en mann uten venstre hånd dukker opp, bærende på en liten kiste. Han spør verten om det finnes en kirkegård ved ruinene av et nærliggende kloster, og blir skuffet når svaret er nei. To skudd høres, og under et midlertidig strømbrudd blir kisten hans stjålet. Nedslått gir han etter for nysgjerrigheten til de andre gjestene og forteller sin historie.

Djevelens hånd, som den het på norsk, er en strålende versjon av Faust. Filmens handling fremstår som en moralsk fabel om grådighet, skjebne og samarbeid – noe som naturligvis blir ekstra interessant med tanke på at filmen ble laget under den tyske okkupasjonen av Frankrike.

🙎‍♂️ Alexandre O. Philippe (USA/Sveits) er en filmregissør som har laget en lang rekke prisvinnende dokumentarfilmer hvor han analyserer ikoniske filmer, scener og filmskapere. Cinemateket har tidligere vist flere av filmene hans som 78/52, Memory: The Origins of Alien og Lynch/Oz.

📌 Utvalgt filmografi:
The People vs. George Lucas - 2010
Doc of the Dead - 2014
78/52 - 2017
Memory: The Origins of Alien - 2019
Leap of Faith: William Friedkin on the Exorcist - 2019
The Taking - 2021
Lynch/Oz - 2022
You Can Call Me Bill - 2023
Chain Reactions - 2024
Kim Novak's Vertigo - 2025

Kjøp biletter (cinematekettrondheim.ticketco.events)

Se mer fra Olavshallen